Regulamin reklamacji spółki Zatechservis s.r.o.
1. Postanowienia podstawowe
1.1 Niniejszy Regulamin reklamacji spółki Zatechservis s.r.o., z siedzibą Lidická 700/19, Veveří, 602 00 Brno, REGON (IČO): 032 78 263 wpisanej do rejestru handlowego prowadzonego przez Krajski Sąd w Brnie, nr wpisu C84280, („Sprzedający“) reguluje podstawowe wzajemne prawa i obowiązki Kupującego w związku z dochodzeniem praw z tytułu wadliwego wykonania lub gwarancji jakości (reklamacja) w przypadku zawierania umów kupna-sprzedaży za pomocą środków zdalnej komunikacji, zwłaszcza za pośrednictwem interfejsu sklepu internetowego dostępnego pod adresem www.hsparts.pl lub w tradycyjnym sklepie Sprzedającego.
1.2 Niniejszy Regulamin reklamacji stanowi integralną część Warunków handlowych Sprzedającego („WH“) a i jeśli w niniejszym dokumencie nie podano inaczej, to terminy w nim stosowane mają identyczne znaczenie jak w WH. Dla praw i obowiązków nieuregulowanych przez niniejszy Regulamin reklamacji lub WH zastosowanie mają obowiązujące przepisy prawne Polska. Kupujący ma obowiązek zapoznania się z niniejszym regulaminem reklamacji oraz WH jeszcze przed zamówieniem towaru.
2. Prawa z tytułu wadliwego wykonania i gwarancja jakości
2.1 Jeżeli Kupujący jest konsumentem, może on złożyć reklamację z tytułu wady towaru w ciągu dwóch (2) lat od daty jego otrzymania, chyba że uzgodniono inaczej; jeżeli Kupujący złożył Sprzedającemu uzasadnioną reklamację z tytułu wady, termin określony w poprzednim zdaniu nie biegnie przez okres, w którym Kupujący nie może korzystać z towaru. Sprzedający jest odpowiedzialny wobec Kupującego za to, że w momencie odbioru towaru nie posiada on wad. W szczególności Sprzedający jest odpowiedzialny wobec Kupującego za to, że w momencie odbioru:
- towary odpowiadają uzgodnionemu opisowi, rodzajowi i ilości, a także jakości, funkcjonalności, kompatybilności, interoperacyjności i innym uzgodnionym cechom;
- towary są dostarczane z uzgodnionymi akcesoriami i instrukcjami użytkowania, w tym instrukcjami montażu lub instalacji;
- towary są odpowiednie do celu, dla którego Kupujący ich potrzebuje i na który Sprzedający wyraził zgodę.
2.2 Jeżeli przed zawarciem Umowy kupna-sprzedaży Sprzedający nie uprzedzi osobno Kupującego o tym, że właściwości towaru są inne, a Kupujący nie wyrazi na to wyraźnej zgody, Sprzedający będzie ponadto odpowiedzialny wobec Kupującego za to, że oprócz uzgodnionych właściwości w rozumieniu art. 2.1 towar:
- nadaje się do celu, w jakim towary tego rodzaju są zwykle używane, w tym w odniesieniu do praw osób trzecich, przepisów prawa, norm technicznych lub branżowych kodeksów postępowania, w przypadku braku norm technicznych;
- odpowiada pod względem ilości, jakości i innych cech, w tym trwałości, funkcjonalności, kompatybilności i bezpieczeństwa, zwykłym cechom towarów tego samego rodzaju, których Kupujący może zasadnie oczekiwać, w tym w świetle publicznych oświadczeń złożonych przez Sprzedającego lub jakąkolwiek inną osobę w łańcuchu umownym Sprzedającego, w szczególności reklamy lub etykietowania. Sprzedający nie jest związany publicznym oświadczeniem, o którym mowa w zdaniu poprzednim, jeżeli udowodni, że nie wiedział o nim lub że zostało ono zmienione w momencie zawarcia Umowy kupna-sprzedaży w sposób co najmniej porównywalny do tego, w jaki zostało złożone, lub że nie mogło wpłynąć na decyzję o zakupie;
- jest dostarczany z akcesoriami, w tym opakowaniem, instrukcją montażu i innymi instrukcjami użytkowania, których Kupujący może racjonalnie oczekiwać;
- i odpowiada pod względem jakości lub wykonania próbce lub ilustracji dostarczonej przez Sprzedającego Kupującemu przed zawarciem Umowy kupna-sprzedaży.
Jeśli wada towaru ujawni się w ciągu jednego (1) roku od daty odbioru, towar uznaje się za wadliwy w momencie odbioru, chyba że charakter towaru to wyklucza; okres ten nie biegnie przez czas, w którym Kupujący nie może korzystać z towaru, jeśli Kupujący zasadnie wskazał wadę.
2.3 Jeśli Kupujący zawiera Umowę kupna-sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (czyli Kupujący nie jest konsumentem), termin dochodzenia praw z tytułu wadliwego świadczenia w przypadku towaru wynosi 12 miesięcy od daty odbioru towaru przez Kupującego, z wyjątkiem kompletnych silników, gdzie wynosi on 6 miesięcy (maksymalnie jednak 9 miesięcy od daty wysłania z magazynu Sprzedającego), o ile Sprzedający i Kupujący nie uzgodnili inaczej.
2.4 W przypadku, gdy Umowa kupna-sprzedaży, karta gwarancyjna (warunki), reklama lub opakowanie towaru określają różne długości okresu gwarancyjnego, obowiązuje okres, który jest z nich najdłuższy.
2.5 Kupującemu nie przysługuje prawo dochodzenia roszczeń z tytułu wadliwego wykonania, jeżeli sam spowodował wadę.
2.6 Wadą nie jest zużycie spowodowane normalnym użytkowaniem lub, w przypadku rzeczy używanej, zużycie odpowiadające zakresowi jej wcześniejszego użytkowania.
2.7 Jeśli przedmiot ma wadę, Kupujący może zażądać jej usunięcia. Może on, według własnego wyboru, żądać dostarczenia nowej rzeczy bez wady lub naprawy rzeczy, chyba że wybrany sposób usunięcia wady jest niemożliwy lub niewspółmiernie kosztowny w porównaniu z drugim sposobem; ocenia się to w szczególności na podstawie istotności wady, wartości, jaką rzecz miałaby bez wady, oraz tego, czy wada może być usunięta w inny sposób bez istotnych trudności dla Kupującego.
2.8 Sprzedający może odmówić usunięcia wady, jeżeli jest to niemożliwe lub nadmiernie kosztowne, w szczególności biorąc pod uwagę znaczenie wady oraz wartość, jaką rzecz miałaby bez wady.
2.9 Sprzedający usunie wadę w rozsądnym terminie po jej wskazaniu, tak aby nie powodować znacznych niedogodności dla Kupującego, biorąc pod uwagę charakter rzeczy i cel, w jakim Kupujący nabył rzecz.
2.10 Sprzedający odbierze rzecz na własny koszt w celu usunięcia wady. Jeżeli wymaga tego demontaż rzeczy, której montaż został wykonany zgodnie z charakterem i przeznaczeniem rzeczy przed ujawnieniem się wady, Sprzedający zdemontuje rzecz wadliwą i zamontuje rzecz naprawioną lub nową albo pokryje koszty z tym związane.
2.11 Jeżeli Kupujący nie odbierze rzeczy w rozsądnym terminie po poinformowaniu go przez Sprzedającego o możliwości odebrania rzeczy po naprawie, Sprzedający ma prawo do naliczenia opłaty za przechowywanie; jeżeli strony nie uzgodniły kwoty, zastosowanie ma zwykła kwota.
2.12 Kupujący może żądać adekwatnego rabatu lub odstąpić od Umowy, jeżeli:
- Sprzedający odmówił usunięcia wady lub nie usunął jej zgodnie z artykułami 2.7 i 2.8
- wada powtarza się;
- wada stanowi istotne naruszenie Umowy; lub
- z oświadczenia Sprzedającego lub okoliczności wynika, że wada nie zostanie usunięta w rozsądnym terminie lub bez znacznych utrudnień dla Kupującego.
2.13 Adekwatny rabat określa się jako różnicę między wartością rzeczy bez wady a wartością rzeczy wadliwej otrzymanej przez Kupującego.
2.14 Kupujący nie może odstąpić od Umowy, jeżeli wada jest nieistotna; przyjmuje się, że wada nie jest nieistotna.
2.15 Jeśli Kupujący odstąpi od umowy, Sprzedający zwróci Kupującemu cenę zakupu bez zbędnej zwłoki po otrzymaniu przedmiotu lub po tym, jak Kupujący potwierdzi mu, że wysłał przedmiot.
2.16 Postanowienia określone w niniejszym Regulaminie reklamacji nie mają zastosowania, jeżeli:
- wada istniała już w momencie odbioru towaru i z powodu takiej wady strony uzgodnioną obniżkę ceny kupna;
- wada spowodowana jest przez Kupującego i powstała w wyniku niewłaściwej manipulacji, montażu lub konserwacji towaru;
- chodzi o wady spowodowane nadmiernym obciążeniem lub zastosowaniem produktu w warunkach dla niego niewłaściwych;
- wada spowodowana jest przez Kupującego i powstała w wyniku nieprawidłowego użytkowania, magazynowania lub nieprawidłowej konserwacji, sprzecznych z instrukcjami Sprzedającego i producenta, lub w wyniku innej ingerencji Kupującego lub uszkodzenia mechanicznego, lub
- wada powstała w wyniku zewnętrznego zdarzenia bez wpływu Sprzedającego.
2.17 Kupujący przyjmuje do wiadomości, że jeśli towar przewożony jest przez osobę trzecią lub przewoźnika, to Kupujący jest zobowiązany do sprawdzenia przed potwierdzeniem odbioru stanu opakowania przesyłki, szczególnie taśm klejących, a w razie wątpliwości, czy przesyłka ma wady, Kupujący upoważniony jest do odmówienia odbioru niekompletnej lub uszkodzonej przesyłki
2.18 Kupujący przyjmuje do wiadomości, że montaż lub zastosowanie nieoryginalnych części może spowodować utratę gwarancji na jakość (gwarancji umownej) lub wydłużonej gwarancji zapewnianej przez producenta oryginalnego towaru.
3. Przebieg reklamacji
3.1 Kupujący ma obowiązek zgłoszenia wady bez zbędnej zwłoki po tym, gdy miał możliwość obejrzenia towaru i mógł stwierdzić wadę z zachowaniem należytej staranności, oznaczając wadę, albo informując o tym, w jaki sposób się przejawia. Kupujący zobowiązany jest przed podpisaniem dokumentu dostawy przede wszystkim do rzetelnego obejrzenia towaru, czy nie posiada wad ilościowych lub jakościowych. W przypadku, gdy Kupujący, który nie jest konsumentem, nie sprawdzi towaru natychmiast po odbiorze, może skorzystać z prawa do reklamacji wad oczywistych tylko wówczas, gdy udowodni, że towar miał te wady już w momencie przeniesienia ryzyka szkody na towarze na Kupującego.
3.2 Kupujący, będący konsumentem, ma prawo złożyć reklamację u Sprzedawcy, w każdym z jego zakładu, w którym przyjęcie reklamacji jest możliwe w odniesieniu do sprzedawanego asortymentu, czyli w miejscu siedziby Sprzedawcy lub w miejscu bliższym Kupującemu, przy czym Kupujący zgłosi wadę osobie wyznaczonej do dokonania naprawy. Kupujący ma prawo do złożenia reklamacji również drogą pocztową lub elektroniczną pod adresem info@hsparts.pl. Kupujący musi potwierdzić, że przysługuje mu prawo złożenia reklamacji, zwłaszcza datę kupna, przedstawiając dokument sprzedaży, karty gwarancyjnej, ewent. w inny wiarygodny sposób.
3.3 Kupującemu, który nie jest konsumentem, przysługuje prawo do złożenia reklamacji u Sprzedającego poprzez wysłanie reklamowanego towaru na adres zakładu Sprzedającego na własny koszt, ewentualnie poprzez osobiste przekazanie towaru wraz z kopią dokumentu sprzedaży i podpisanym protokołem reklamacyjnym przedstawicielowi handlowemu Sprzedającego; Kupujący ma obowiązek potwierdzenia, że przysługuje mu prawo do złożenia reklamacji poprzez przedstawienie oryginału dokumentu sprzedaży oraz szczegółowy opis wady towaru. Bez spełnienia warunków z poprzedniego zdania niniejszego artykułu, reklamacja Kupującego, który nie jest konsumentem, nie zostanie uznana, a towar zostanie mu zwrócony na jego koszt.
3.4 Sprzedający zobowiązany jest wydać Kupującemu pisemne potwierdzenie, w którym wskaże datę złożenia reklamacji przez Kupującego, jej treść, żądany przez Kupującego sposób rozpatrzenia reklamacji oraz dane kontaktowe Kupującego w celu udzielenia informacji o sposobie rozpatrzenia reklamacji.
3.5 Reklamacja, w tym usunięcie wady, musi zostać rozpatrzona, a konsument musi zostać o tym poinformowany w ciągu trzydziestu (30) dni od daty złożenia reklamacji, chyba że Sprzedający i konsument uzgodnią dłuższy termin. Jeżeli Sprzedający nie rozpatrzy reklamacji w określonym terminie i nie poinformuje konsumenta o sposobie jej rozpatrzenia, Kupujący w pozycji konsumenta ma prawo odstąpić od umowy kupna-sprzedaży lub żądać stosownego upustu od ceny zakupu.
3.6 Sprzedający zobowiązany jest wydać Kupującemu potwierdzenie terminu i sposobu rozpatrzenia reklamacji, w tym potwierdzenie dokonania naprawy oraz czasu jej trwania lub pisemne uzasadnienie odrzucenia reklamacji.
3.7 W przypadku, gdy Kupujący nie jest konsumentem, nie zostaną zastosowane terminy wg artykułu 3.5 niniejszego Regulaminu reklamacji, jednak Sprzedający zobowiązuje się do rozpatrzenia reklamacji w najkrótszym możliwym terminie, uwzględniając ekspercką ocenę towaru przez Sprzedającego lub producenta.
3.8 Kupujący przyjmuje do wiadomości, że w przypadku wymiany towaru w ramach rozpatrywania reklamacji nie biegnie nowy termin dla dochodzenia praw z tytułu wadliwego świadczenia.
4. Postanowienia końcowe
4.1 Kupującemu, będący konsumentem, przysługuje prawo do pozasądowego rozwiązywania ewentualnych sporów (ADR) z tytułu umowy ze Sprzedającym, zgodnie z § 20d i nast. ustawy nr 634/1992 Dz.U., o ochronie konsumenta, z późniejszymi zmianami, za pośrednictwem Polska Inspekcja Handlowa (https://uokik.gov.pl/). Rozwiązywanie sporu konsumenckiego rozpoczynane jest na wniosek Kupującego, który można złożyć pisemnie, ustnie do protokołu lub elektronicznie za pośrednictwem formularza online umieszczonego na stronie internetowej Polska Inspekcja Handlowa. Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie wyklucza możliwości Kupującego zwrócenia się ze swoim roszczeniem do sądu właściwego.
4.2 Do złożenia reklamacji Kupujący może skorzystać z wzoru protokołu reklamacyjnego, który jest załącznikiem do niniejszego Regulaminu reklamacji, a w postaci elektronicznej jest także dostępny na stronie internetowej Sprzedającego www.hsparts.pl oraz w formie papierowej w tradycyjnym sklepie Sprzedającego.
4.3 Sprzedający może w dowolnym czasie zmieniać lub uzupełniać treść niniejszego Regulaminu reklamacji. Postanowienie to nie narusza praw i obowiązków powstałych z umów kupna zawartych przed obowiązywaniem nowego regulaminu reklamacji.
4.4 Niniejszy Regulamin reklamacji wchodzi w życie i zaczyna obowiązywać z dniem 8.01.2024 r.



